Katt

Når skal man alltid ringe NØDNUMMER: 48 00 34 00 for øyeblikkelig hjelp?

• Akutt sykdom / tilstand - Ved temperatur over 39 grader, skjelvinger, vanskeligheter med å puste, sjokktilstander og påvirket almenntilstand/sløvhet.
  • Bevisstløshet - Ved sperring av luftveiene kontaktes veterinær umiddelbart. Ved drukning tømmes lungene ved å løfte kattens bakparti høyt over hodet, og brystet presses hardt inntil det ikke kommer væske ut. Ved elektrisk sjokk må kontakten med strømkilden avbrytes før du rører katten.
  • Fall fra stor høyde – Hvis katten har falt ned fra et tre/garasjetak el. kan den påføres skader som ikke er lett å oppdage for eier. Sprukken blære, indre blødning, ganespalte, brist i mellomgulvet. Dersom katten har problemer med å puste, eller puster veldig fort gjelder det å komme seg fort til veterinær.
  • Hoste, nysing og harking – Dette kan være et tegn på at katten har et fremmedlegeme i halsen. Det kan også være tegn på en alvorlig infeksjon.
  • Byll – Har katten vært i slåsskamp, kan den ha fått infiserte bakteriebyller. Disse kan vise seg som en kul i huden, eller som et sår.
  • Halthet og brudd - Ved halting undersøk området for smerte, temperatur, skade og hevelse. Ved mistanke om brudd, kontakt veterinær umiddelbart. Halthet forårsakes også ofte av infeksjoner som oppstår etter slagsmål med andre katter.
  • Buken / Magen - Dersom buken virker spent, og katten ser ut som om den vil gå på do uten å få det til, kan dette være tegn på nyre- eller blærestein
  • Diaré – vedvarende eller med blod i.
  • Forgiftning – Dersom katten får i seg medikamenter, kjemikalier, rottegift eller lignende.
  • Fremmedlegeme - Dersom katten kaster opp hver gang den prøver å drikke eller spise, kan dette være tegn på fremmedlegeme i mage-tarm systemet. Katten kan ha avføring til tross for at tarmen er blokkert. Om du ser katten spise noe som kan sette seg fast i mage-armsystemet (garnnøste, sytråd, nål, undertøy, kongle, nøtt, ball, etc), eller dersom noe setter seg fast i munnhule eller hud (fiskekrok).
  • Fødselsvansker - Dersom det første vannet, ofte med noe grønt i, har gått, og katten presser vedvarende. Eller dersom den første kattungen ikke har kommet innen 20 minutter, og/eller det går mer enn to timer mellom hver kattunge.
  • Heteslag – Avkjøl katten straks med lunkent vann, og kontakt deretter veterinær.
  • Kramper - Vedvarende kramper.
  • Oppkast – Vedvarende oppkast, eller oppkast med blod i.
  • Påkjørsel – Er katten truffet av et kjøretøy kan den ha fått indre livstruende skader eller sjokk, selv om dette ikke synes.
  • Øye - Skade eller rift på øye.

Stacks Image 120

Våre pasienter

Katter er en av våre store pasientgrupper. Omtrent tre av ti av pasientene som kommer inn dørene hos oss er katter. Enten du har en rasekatt eller huskatt, innekatt eller utekatt, vi vil med vår lange og allside erfaring gjøre det beste for deg og din katt.

Det er med stolthet at vi i dag kan skilte med noe av det mest moderne utstyret som er på markedet, og som du vanligvis bare finner på store kliniker i større byer. Derfor kan du være trygg på at katten din får den beste behandlingen hos oss.

Fór

De fleste er etterhvert oppmerksomme på at det finnes fòr som er beregnet på de forskjellige fasene i en katts liv; Kattunger, unge, voksne, aktive, late og gamle dyr. Her er det spesielt variasjon i energinivået i tillegg til behovet for variasjon i sammensetningen av proteiner, mineraler og vitaminer. Det finnes også en rekke fòrtyper som er laget for spesielle sykdomstilstander, og som forebygger eller forsinker videre utvikling av symptomer.
Stacks Image 388

Onsdag: 17.00 - 19.00

Setermoen (Bardu):
Åpningstider butikk: 14.00-16.00 alle hverdager
Timebestilling for behandling – ring for avtale